الجمعة 25 أكتوبر 2024
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
عبدالرحيم علي
رئيس التحرير
داليا عبدالرحيم
رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
عبدالرحيم علي
رئيس التحرير
داليا عبدالرحيم

حوادث وقضايا

مرسي بعد الحكم بإعدام المرشد: أنتم بتخوفونا بالإعدام.. مش هنتصالح إلا بره السجن

صورة ارشيفية
صورة ارشيفية
تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق google news
كشفت مصادر أمنية رفيعة المستوى لــ "البوابة نيوز"، أن الرئيس المعزول محمد مرسي أصيب بحالة من الصدمة عقب علمه بحكم الإعدام الذي صدر بحق عدد من الإخوان وإحالة أوراق المرشد محمد بديع إلى المفتي حيث لم يصدق الأمر في البداية، وعقب ذلك، انفعل على حراسه وقال بالحرف "انتوا هتعملوا إبادة جماعية ولا بتخوفونا" مرددا بصوت عال "احنا مش بنخاف.. واللي انتوا بتعملوه دا بيزيد من العنف والشباب مش هترجع".
وقالت المصادر إن الرئيس المعزول دخل في مشادة مع أحد الحراس قائلا: "انتوا بتعملوا كل دا عشان محاولة إحالتي في القضايا الخاصة بيا لحبل المشنقة.. لكن محدش هيسمح أن رئيس يتم إعدامه كنتوا عدمتوا مبارك مش جايين تحاولوا تخوفوا الإخوان بإعدام المنتمين للإخوان"، مضيفا: "هو السيسي عايز يعدم كل الإخوان قبل ما ييجي الحكم.. الكلام دا مش هيحصل وحتى لو جه مش هنسمح ببقائه في الحكم.

وأضافت المصادر أن الرئيس المعزول قال: "اللى بيحصل دا اسمه تهريج والعالم كله مش هيسكت على اللي أعدم الإخوان احنا مش في عهد عبدالناصر أو السادات وحتى هما مقدروش يعملوا كدا أصلا.. واتصالحوا في الآخر"، مؤكدا أن أمريكا ودول أوربا لن تسمح بما يمارسه النظام للضغط على الإخوان من أجل المصالحة، قائلا: "لو بتعملوا كدة عشان تضغطوا للمصالحة مفيش مصالحة إلا بخروج قيادات وشباب الإخوان من السجون.. ومش هنتصالح غير لما نخرج من السجون"، مطالبا منظمات العفو الدولية وحقوق الإنسان بالحديث عن الأمر، مؤكدا أنه انتهاك لو كان حصل في عهد الإخوان كانت الدنيا قامت ومقعدتش.

وتابعت المصادر أن الرئيس السابق قال لحراسه حرفيا: "الناس مش هتسكت على اللي بتعملوه والسيسي ورا كل اللي بيحصل قبل الانتخابات الرئاسية لمنع أي مظاهرات، لكن دا مش هيحصل وهيزود العنف في الشوارع وهيخلي الشباب تثور لأجل الحق"، وتابع: "السلطة مش مكفيها اللي بيموت عايزين يموتوا الإخوان كلهم".
وكشفت المصادر أن أحد الضباط قال لـ الرئيس المعزول حرفيا: "دا حق الضباط اللي ماتت واللي الإخوان قتلوهم"، فرد مرسي غضبا: "أنت شوفتنا واحنا بنقتل هو كل ما يحصل حاجة يبقى الإخوان"، وأضاف: "ابقى اسالوا الحكومة مين اللي بيقتل"، مشيرا إلى أنه لم يسمح بقتل أحد ولا بالعنف، مضيفا: "لكن الأحكام دي هتخلي في عنف ودم من كل الأطراف.