خصص مهرجان الأقصر للسينما الأفريقية محاضرة لمهندس الديكور فوزي العوامري حكى فيها عن محطات في مشواره، وتجارب كانت مؤثرة في عمله بالسينما والمسلسلات، أدارها الناقد أحمد شوقى.
تحدث فوزى العوامرى عن مهنته وحبه لها وذكرياته مع النجوم كأحمد زكى ومحمود عبد العزيز وتنفيذه لأفلام " ولاد العم" و"أوقات فراغ " و" عمارة يعقوبيان"، وقال: " أنا كمهندس ديكور مسئول عن كل حاجة بتتشاف والجمهور هيشوفها ولا يسمح بالخطأ ومسئول عن" الانطباعات هيأخده الناس" ولا يصح مثلا سيدة خارجة من كارثة وحاطة ميك اب ولابسه شيك".
وتابع فى حديثه:"مسئول عن تعبيرية المشهد وتفاصيله وبيئه العمل وفيلم ولاد العم خد منى دراسة رهيبة حتى لا يكون فيه أى خطأ"، وروى مهندس الديكور فوزى العوامرى، ذكرياته مع النجم الراحل محمود عبد العزيز، قائلا:" اشتغلت مع محمود فى فيلمين القبطان والبحر بيضحك ليه، فيلم القبطان، وكان قد اتصل بي مهندس الديكور أنسى أبو سيف وقال لي: يا فوزى أعمل الفيلم وخليك مهندس الديكور وإحنا بنعمل كل حاجه إلا خراب البيوت ووقفت بعد ما كنت رافض".
أما عن ذكرياته مع النجم الراحل أحمد زكى، فى فيلم أضحك الصورة تطلع حلوة وفيلم معالى الوزير، قال:" أحمد زكى كان بيقيس عليا المشهد ويتابع رد فعلى فيه، وفي فيلم معالى الوزير كان هناك مشهد وهو بيطلع من الوزارة بيصور فى البروفة كلامه قاله بصوت محشرج فسألني: حلو المشهد، وكان أمام المخرج سمير سيف فقلت له: كويس ولكنه لمح على وجهي علامات عدم الرضا، فقال لي نعمله تانى وبعد المشهد قالى عاملتلك اللى أنت عاوزه".
وأردف فى حديثه:"لكن فى فيلم أضحك الصورة تطلع حلوة منى زكى كانت عاوزه تلبس جينز ضيق فى مشهد دخولها الجامعة قولت ليها طبعا لا يجوز انتى من بيئة مختلفة عن المتواجدين فى الجامعة هتلبسى بنطلون جينز واسع، والمشهد الثانى لما أحمد زكى نزل يجيب المفتاح من حمام السباحة وطلع كله ملابسه مبلولة، عاملنا ديكور حمام طلع عنينا فيه مع شريف عرفة وأن أحمد زكى بينشف نفسه وسيدة تناوله المنشفة وحصل تلامس بينهما، وبعد التصوير شريف عرفة حذف المشهد لأن الفيلم هيدخل البيوت المصرية وهو بيراعى العادات وبيحافظ على الذوق العام حتى لو الكاتب وحيد حامد ".
ثم انتقل فى كلامه عن فيلم أوقات فراغ، قائلا:" كان فى ولدين صغيرين مؤلفين عمر جمال ومحمد مقبل محمد واحد ثانوية عامة والثانى فى أولى جامعة 16 و17 سنة ذهبوا وقتها لحسين القلا فى مكتبه كاتبين سيناريو فيلم أوقات فراغ فى كراسة خدهم وراهم السيناريوهات بتكتب ازاى وكلمنى وشوفت السيناريو قلت له نفسى فى حياتى اسمى يتحط على الفيلم ده وكان باين أن العمل ده مميز.
واستكمل حديثه، قائلا:"اتعرض عليا فيلم علاقات خاصة ولقيت فيه مشاهد متحررة ومنفلتة رفضته لأن ازاى لما ابنى يكبر يشوف الفيلم هقوله إيه والفيلم ليس فيه أي مستوى فنى".
وتحدث فوزى عن فيلم عمارة يعقوبيان، وقال: قبل التصوير لما روحت مع مروان حامد أشوف العمارة قلتله لازم تتغير كلها لأنها رغم أنها العمارة الحقيقية إلا أنها لا تعطي الإحساس، وفى فيلم السلم والثعبان عملت فيه الديكور والملابس.
واختتم فوزى ندوته قائلا:"الشغلانة حلوة والمهندسين الذين يعملون معى بينبسطوا منى أوى وأنا دائما بقول كلمة " مش عارف" وأنت اللى بتسوق العمل وتعمله ازاى"، وهدفي صناعة جيل جديد.