رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير
عبد الرحيم علي

الحنين يغلب الكبرياء في ألبوم رامي جمال الجديد

الإثنين 17/فبراير/2020 - 05:01 ص
رامى جمال
رامى جمال
كتبت- ريهام وجدى
طباعة
المطرب يتوعد حبيبته السابقة بـ«استغنيت».. ويعيش على الذكريات مع «أدِّف يا مراكبى»
تفوقت الأغانى التى تناقش فكرة الحنين لقصة حب كتبت نهايتها، على أغانى الكبرياء والاعتزاز بالنفس، في ألبوم الفنان رامى جمال الجديد «أنا لوحدي» الذى طرحه يوم الجمعة الماضى احتفالا بعيد الحب.
وناقش «رامي» فكرة الحنين من خلال خمس أغانى في الألبوم هى: «فكرة المتساب، أنا لوحدي، أدف يا مراكبي، لو عالنسيان، لقلبك سلام»، أما الكبرياء في الحب والاعتزاز بالنفس فكان نصيبه ٣ أغان من الألبوم هى: «استغنيت، بعد ما أغيب، مغيرتش».
الكبرياء والاعتزاز بالنفس
لم يكتف رامى جمال بالكبرياء والاعتزاز بالنفس، بل توعد حبيبته السابقة، في ألبومه الجديد، بالانتقام إن اقتربت منه مرة ثانية في أغنية «استغنيت» التى تقول كلماتها: «لو حد شافه يقوله بَلاش يقرب منّى أحسنلُه ويلحق نفسه قبل مايجى وأقسى عليه»، وهى من كلمات الشاعر أحمد المالكي، ألحان ياسر نور، توزيع نادر حمدي.
وبكل ثقة توقع شعور حبيبته السابقة بعد فراقه وقال في أغنية «بعد ما أغيب»: «مش دلوقت بس أكيد هيجيلك وقت وهتتمنى لو اللى ما بينا مَضيعتُوش مش دلوقت بس افتكر أنت اللى بدأت واللى بيبدأ الأيام مَبترحمهُوش»، وهى من كلمات جمال الخولي، ألحان رامى جمال، توزيع وسام عبدالمنعم.
وعندما حاولت حبيبته السابقة إثارة غيرته بحبيب جديد، غنى لها «مغيرتش» من كلمات تامر حسين، ألحان مدين، توزيع نادر حمدي، وقال فيها: «مَغِيرتش وأنت بتقولى بقالك بعد منِّى حبيب وعُمرى ماغِيرت على حاجة مابملُكهاش بعاملك عادى دلوقتى مُعاملة أى حد غريب ولو توصلنى أخبارك مابسمعهَاش أنت ليه جاى تصارحنى ده أنت مش فارق معايا».
الحنين
وصف رامى جمال حاله بعد أن تركته حبيبته من خلال أغنية «فكرة المتساب» التى تقول كلماتها: «بَعَانِد فِكرة المِتْسَاب عشان أهدى وبَجبِر عقلى في غيابك يكون نسَّاى يقولوا إن إنتى سبتينى دى تتعدا لكن يتقال كِرهتينى تعدِى إزَاى شهادة حق من غِيرك بتتشاف الحياة وَاقفة»، وهى من كلمات محمد أبونعمة، ألحان رامى جمال، توزيع كريم عبدالوهاب.
وعن شعوره بالوحدة والاشتياق لحبيبته السابقة غنى «رامي» «أنا لوحدي» من كلمات محمد عاطف، ألحان رامى جمال، توزيع وسام عبدالمنعم، التى تقول كلماتها: «إزاى أرتاح.. وأنا شايفك غايب ومفارق، مين قالك بعدك مش فارق.. مفيهوش معاناة فين ما بيتراح.. بفتكرك وبتوحش عينى أصل اللى ما بينك وما بينى عمرى ما هنساه».
ويعيش رامى على الذكريات ويتمنى رجوع حبيبته السابقة في أغنية «أدِّف يا مراكبى» ويقول: «أدِّف يا مَراكبى وعدِينا البر التانى في مُوجَة بعيد جاية علينا مِخوفانى يا طير يا سَارِح أمانة تسبقلى داره يا ريت تنادى لهوانا وأعرف أخبَاره وحشَانِى الابتسامة وحشَانِى عينيه أنا باقى عليه لسه عُمرى ما نسيت وُعوده، ليلِى حلفلى ميطلع قمرى إلا في وجوده» وهى من كلمات محمد عاطف، ألحان رامى جمال، توزيع وسام عبد المنعم.
ويقاوم رامى حنينه لحبيبته السابقة التى لا يستطيع نسيانها في أغنية «لو عالنسيان» ويقول: «لو عالنِّسْيَان فمحدش فينا أكيد نَاسى إحنا بنتهرب مش أكتر.. وإن كنت نسيت فأنا نسيت أنسى إنه حياتى حُبنا عمره ما هيكون ماضى من باب العلم إيه اللى كسبناه إحنا الاتنين بنحاول نثبت إيه ولمين»، وهى من كلمات رقية عبدالعزيز، ألحان رامى جمال، توزيع كريم عبدالوهاب.
ويحاول رامى تحويل قصة حبه التى انتهت لذكرى، في أغنية «لقلبك سلام» من كلمات أحمد عرفان، ألحان محمد أنيس، توزيع أحمد المغربي، ويقول: «بتدُور الدنيا والأيام ويفضل حلم من الأحلام ما بيفارقش يوم قلبى ولقلبك سلام بحاول أنسى زى الناس بحاول أبدّل الإحساس وأشوفك بالعيون ذكرى مش نافع».
وتضمن الألبوم ١٤ أغنية وهي: استغنيت، مش ملاحظ حاجة، فاهماني، بيهم كلهم، أنا لوحدي، مين غيرك في القلب، يا مراكبي، اللى مشيوا، مش دلوقت، سقف، ما غيرتش، خليكي، عيونك خطر، لى قلبك سلام.
لم يكتف رامى جمال بالكبرياء والاعتزاز بالنفس، بل توعد حبيبته السابقة، في ألبومه الجديد، بالانتقام إن اقتربت منه مرة ثانية في أغنية «استغنيت» عن شعوره بالوحدة والاشتياق لحبيبته السابقة غنى «رامي» «أنا لوحدي» من كلمات محمد عاطف، ألحان رامى جمال، توزيع وسام عبدالمنعم جمال.
تضمن الألبوم ١٤ أغنية وهي: استغنيت، مش ملاحظ حاجة، فاهماني، بيهم كلهم، أنا لوحدي، مين غيرك في القلب، يا مراكبي، اللى مشيوا، مش دلوقت، سقف، ما غيرتش، خليكي، عيونك خطر، لى قلبك سلام.
"
هل توافق على إجراءات بعض الدول بفرض حظر التجوال لمواجهة فيروس كورونا؟

هل توافق على إجراءات بعض الدول بفرض حظر التجوال لمواجهة فيروس كورونا؟